sarastankar

Alla inlägg den 23 juli 2012

Av Sara - 23 juli 2012 22:15

Här kommer ett första inlägg i kategorin "Fakta om ADHD", det blir bara generell fakta nu. Jag kommer vara mera ingående med symton, behandling och diagnos med mera senare :) Varning för att det kan bli lite långt och rörigt  


ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

På svenska säger man uppmärksamhetsstörning med överaktivitet. ADHD är ett samlingsnamn som också omfattar ADD och DAMP.


ADD är ADHD UTAN hyperaktivitet med tyngpunkten på uppmärksamhetsproblem.


DAMP är ADHD i kombination med DCD som kännetecknas av motorik problem och ibland perceptions problem.


Det finns 3 huvudsymtom för ADHD och alla 3 symtomen behöver inte finnas. Huvudsymtomen är;


* Ouppmärksamhet

* Impulsivitet       

* Överaktivitet     


(VAd dessa symtom innebär kommer jag skriva ett särskilt inlägg om)


ADHD är INTE ett attitydsproblem eller resultat av dålig uppfostran. ADHD börjar oftast i barndomen och orsakerna kan vara flera. Det är inte en intellektuell defekt och det kan behandlas på ett effektivt sätt.


ADHD ser olika ut hos barn,ungdomar och vuxna. Problemen kan ha olika tyngdpunkter och det kan variera under olika perioder och från barndom till vuxen ålder.


Många lider av sin ADHD och det leder ofta till tex depression, ångest, ätstörningar, fetma, utbrändhet, självmord, självskadebeteende, alkohol och drogmissbruk, brottslighet, arbetslöshet med mera. 25% av dom intagna i fängelser har ADHD och även många uteliggare.


Orsakerna till att man får ADHD är främst ärftlighet men kan även påverkas av hjärnans utveckling av barnets upplevelser och erfarenhet tex  att man får störningar i hjärnan under fostertiden, vid förlossningen eller under dom första levnadsveckorna. Dock är den typen av skador en ovanlig orsak till ADHD.


När man har ADHD fungerar inte vissa funktioner i hjärnan som vanligt. Dom främsta problemen blir att inte kunna planera och organisera sina uppgifter i vardagen.


Infon är tagen från adhdakademin.se, adhdkvinnor.se, 1177.se och vårdguiden.se


Av Sara - 23 juli 2012 21:34

Det är bara att inse, att min planering inte går som den ska just nu. Jag får inte till det, jag skrev ju lite det i inlägget innan.


Just nu är det stenkört och jag får grym ångest över det...


Men tänkte, istället för att grämma mig att jag inte lyckades göra alla "viktiga" saker på min lista så fick jag en skön em med min sambo och våran hund vid vattnet. Där jag låg på en filt och läste/skrev samt lekte med stumpan som ÄLSKAR vatten. Hon blir helt tokig, haha


Så nu slår jag in det i skallen (bildligt talat) trots att jag inte fick stryka dessa saker på listan lyckades jag iaf få några kvalitets timmar som jag hade det bra och kunde hålla uppe fasaden!


Imorgon kommer det ett inlägg med ren allmänt fakta om ADHD och så kanske något om mig själv, somn hör ihop med punkterna jag skrev förut. Vi får se vad hjärnan och kroppen säger imorgon.


Hjärnan och kroppen säger just nu, oro,rastlöshet och svårt att slappna av så jag kan sova......

Av Sara - 23 juli 2012 09:57

att jag skulle visa er som jag kommer att skriva utifrån när det gäller mig själv...


* Barndom

*Skolåren

* Relationer

* Bo själv

* Jobb

*Ansvar

* Krav

* Depresionner/Ångest

* Djur och natur

* Rastlöshet

* Insikt

* Hjälp och utredning

* VAd jag kämpar med nu
* Hur jag vill att min framtid ska se u


Sen kommer jag ju skriva dagligen om min vardag med mera men det är något grejer jag kommer skriva om lite för att berätta hur min ADHD har påverkat mig och dom omkring mig genom livet!

Av Sara - 23 juli 2012 09:21

Just nu är det grymt tufft, jag kommer knappt ur sängen. Idag lyckades jag kämpa mig ur sängen, äta frukost och ta min medicin men nu är jag åter i sängen och vill ALDRIG gå upp härifrån...


Sen jag började jobba 75% så har det bara gått utför, att jag mitt i där bytte medicin som då inte hjälpte utan gjorde att jag gick ner i en djup depression hjälpte ju inte direkt till det bättre...


Det jag "klarar av" nu är att gå till jobbet och vara DÄR och göra det bästa för mina älskade boende. För dom ska inte lida av att jag är totalt utmattad helst vill ge upp.


Att klara av att jobba, allt med hemmet, vara flickvän,dotter, vän,ta hand om mina älskade djur och samtidigt kämpa med att få det att fungera med att lära mig rutiner, få struktur i livet och planera upp mina dagar samt arbets.terapeut, ssk och läkar möten. Det går bara inte just nu. Och det gör mig så ledsen vilket förvärrar allt med skuldkänslor och ångest över att jag är en usel människa!


Jag jobbar, fodrar hästen, klappar katten och ger mat, samt myser lite med hunden (sambon tar hand om allt det andra just nu) och sova, det är mitt liv just nu och det avskyr jag!!!


Jag vet att jag måste kämpa 1 månad till bara, det är 1 månad kvar tills mitt sommarvikariat tar slut och sen kan jag bryta ihop fullständigt igen och börja om...

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Sara och är 29 år. Den här bloggen kommer handla om mina diagnoser ADHD,depression och ångest. Skriver om allt mellan himmel och jord.. Bra dagar och dåliga dagar.
Samt lite fakta om ADHD med mera.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<<
Juli 2012 >>>

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards