sarastankar

Direktlänk till inlägg 19 december 2012

Den stora ångest helgen är nära

Av Sara - 19 december 2012 19:26

Jag får ångest redan i oktober över jul, hur den ska bli, att jag inte har råd att köpa julklappar och att dom jag köper inte är tillräckligt bra, att jag måste helst vara på 3-4 ställen samtidigt för att inte såra någon. Stress och krav, omänskliga krav som jag ställer på mig själv...

Varför ska jul vara så hysteriskt och stressande??!! Varför ska man just då träffa allt och alla?

Jag har mått dåligt vid jul och nyår sen tonåren, ångest utöver det vanliga och en stor rädsla att såra någon jag tycker om och en känsla av total otillräcklighet!!

Imorgon är det sista gången på rehab innan jul, gissa vad. Det är hysteriskt om jul där med och vi ska äta jullunch ihop. Jätte mysigt men tjaa, känslan och lusten finns inte riktigt.

Förra året var lycka, förra året trodde vi att det skulle finnas en knodd hos oss denna jul... Tji fick vi!!

Ledsna tankar och känslor som jag inte kan mota bort hur jag än försöker. Försöker stänga in det, stänga bort dom men fan vad dom bubblar upp och ut i alla fall!!

 
 
Louise

Louise

19 december 2012 22:38

Så sorgligt att läsa hur du saknar julkänslan ... :(
Ända sedan tonåren skriver du? Men du hade den alltså som barn i alla fall, eller?

Det var länge sedan jag kände någon stress inför jul, men jag har varit där förr, när barnen var små och det kändes så viktigt att skapa en god stämning för dem. Något för dem att minnas ... mitt i den praktiska stressen och kraven.
Men jag förstår av det du skriver att du har andra saker att sörja. En rätt så färsk sorg. Ett barn som inte blev? En stor sorg och ett stort tomrum ... är det så?
Men du är ung ... det borde inte vara omöjligt att det en dag blir en liten knodd ... Fast jag vet ju så lite om dig ...

Som barn var det min mamma som gav oss stress tiden före jul. Julstädningen var hysterisk. Allt skulle städas. Vartenda skåp och varenda låda. T.o.m tak och väggar skulle tvättas. Men all stressen var som bortblåst bara julafton kom. Då var julen lycka, värme och kärlek. När man blev väckt av mamma på morgonen. Hennes ömma klapp på kinden när hon viskade "God Jul", och den lilla mjuka leksakstomten lagd vid huvudet på kudden. Stearinljusens sken fladdrande från köket och änglaspelet plingande i bakgrunden. Mörkt var det ute och efter julfrukosten kl. 9:00 kom TV:n på för att visa jullovsmorgon med sagor och tecknade filmer (Det fanns ju inte så stort utbud för barn på den tiden så jullovsmorgonen var helig).
Har jag kunnat ge mina barn något av den känslan så är jag glad, men jag slängde snabbt av mig de höga städkraven när jag fick en egen familj. Den nojan var det sannerligen inte värt att behålla ... ;)

Oavsett hur du känner så önskar jag dig en riktigt GOD JUL ... Kram

http://imitttankerum.wordpress.com

Sara

20 december 2012 13:39

Det är tragiskt för jag har inga direkta minnen från när jag var barn men visst var det bra och härliga jular dom jag minns mef god stämning, glädje och familjen ihop trots skilda föräldrar!

Det som hände i tonåren var att vi fick bestämma själva vart vi ville fira vilket gjorde mig full med ångest över att välja enaav mina föräldrar över den andra. Tror det var det som började min ångest och sen eskalerat.

Ja fick missfall i januari för snart ett år sen, så bär ff på sorgen och känns väldigt tomt i hjärtat!

Kram!!

 
Stina

Stina

21 december 2012 11:43

Kram !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 14 februari 2013 08:11

Är ju lite ombytlig ;) Så finns numera på sanellie.bloggplatsen.se...

Av Sara - 6 februari 2013 07:30

Sov till 7, lite bättre än 4 som jag vaknat dom sista dagarna! Ryggen var relativt men softa lite innan det var dags att åka till rehab. Där tog vi en skogpromenad, skönt men i slutet vräkte ryggen hemskt. Jag går och spänner plys att det är halt. ...

Av Sara - 5 februari 2013 08:20

Även om den inte gör lika ont så gör den ONT!! Igår var jag helt förstörd och gjorde inte många knop vilket resulterade i en grym ond rygg. Glömde bort att värktabletter med så igår kväll och nu på morgonen är det hemskt! Jag ska försöka ta mig t...

Av Sara - 4 februari 2013 06:45

Första gången han var i stallet och första gången han träffade nellie. Han hade med sig fika, blommor och present :). Vi gick ut i hagen och hälsade på nellie, pappa tyckte hon var stor och fin!! Finaste herr v var väldigt intresserad av pappa ;) ...

Av Sara - 2 februari 2013 05:50

På att få en bebis i familjen, bror och hans fru hade beräknad födelse på karate kid för en vecka sen! Igår började L känna lite då nu väntar vi på att det verkligen ska hända något! Gissa gravid mage???!! ...

Presentation


Jag heter Sara och är 29 år. Den här bloggen kommer handla om mina diagnoser ADHD,depression och ångest. Skriver om allt mellan himmel och jord.. Bra dagar och dåliga dagar.
Samt lite fakta om ADHD med mera.

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards